Kada govorimo i pišemo o bezbednosti u školama, situacija je veoma ozbiljna i poprilično obeshrabrujuća. Razlozi za to su različiti i brojni. Čini se, ipak, da najnepovoljniji uticaj na mlade dolazi od loših primera kojima su izloženi na online platformama, društvenim mrežama i u video igrama, kao i od uticaja sa svih ostalih medija, koji nisu kontrolisani u onoj meri u kojoj je to potrebno. Ovaj glavni i globalno prisutni problem postaje još veći, jer roditelji, često, nemaju dovoljno slobodnog vremena da se adekvatno angažuju oko svoje dece i da na taj način smanje prostor za navedene negativne uticaje. I konačno, porast nasilja dešava se i zbog inertnosti i nedovoljne motivisanosti našeg obrazovnog sistema da novonastale probleme rešava suštinski i od početka.
Naš pristup problemu nasilja je sistemski, sveobuhvatan i zasniva se na prevenciji. Koraci koje ćemo konkretno mi, ispred Privatne osnovne škole Mihajlo Pupin, preduzeti kako bismo prevenirali nasilje su sledeći:
- Rad naših nastavnika i stručnih saradnika biće adekvatno vrednovan. Oni su na taj način motivisani da realizuju predviđene mere prevencije.
- U našoj školi radiće i psiholog, i pedagog, i defektolog, kako bi bilo više prilika da razgovaraju sa svom decom, a ne samo sa onom koja imaju vidljiv problem sa disciplinom ili učenjem.
- Nastojaćemo da saradnja odeljenskih starešina i psihološko-pedagoške službe bude stalna i konstruktivna.
- Svi nastavnici i stručni saradnici će imati dodatnu, kontinuiranu psihološku edukaciju.
- Naša stručna saradnica Milica Stojiljković baviće se isključivo savetodavnim radom i edukacijom roditelja.
- Svi nastavnici i stručni saradnici, a posebno odeljenske starešine na vreme će upoznati sve svoje
učenike, a zatim brižljivo pratiti svaku i najmanju promenu kod učenika. Oni moraju biti u stanju da razlikuju vršnjačku nesuglasicu od početka vršnjačkog nasilja, ali moraju biti i hrabri da prepoznato nasilje nazovu pravim imenom. - Dve odvojene lokacije, na kojima će se odvijati nastava od prvog do četvrtog razreda i od petog do osmog, eliminisaće, u velikoj meri, mogućnost vršnjačkog nasilja koja je inače češće prisutno u jednosmenskoj nastavi.
- U našoj školi biće zabranjena upotreba mobilnih telefona, kao i pristup društvenim mrežama i platformama. Strogo ćemo kontrolisati sve vizuelne sadržaje kojima su izložena deca.
- Od samog početka ćemo učiti decu čemu služe informaciono-komunikacione tehnologije i kako da im budu od koristi.
- Čitav kurikulum, sve redovne i vannastavne aktivnosti svojim sadržajem i načinom realizacije biće podređene ideji da svim učenicima bude zanimljivo, da zavole školu i učenje, i da na taj način, spontanim formiranjem pravog sistema vrednosti budu daleko od svih oblika problematičnog ponašanja.
- Vannastavne aktivnosti kao što su drama, bonton i planiranje vremena imaće veliku ulogu u psihološko-socijalnom rastu učenika. Pet časova drame, nedeljno, stvoriće prostor da se odglumi, tačnije proživi svako loše osećanje, svaki unutrašnji ili opšteprisutni problem i konflikt. I da se kroz taj proces deca oslobode onoga što ih onespokojava.
- Negovanjem naše tradicije i pravih moralnih vrednosti pričom o svetlim primerima iz naše istorije, kulture i nauke, mi, takođe, držimo naše učenike podalje od potencijalnih izvora nasilja.
Greške nastaju na početku i posle ih je teško ispraviti. Mi ćemo prevenirati, pomeriti fokus, promeniti sistem, biti hrabri i odgovorni. Bićemo puni ljubavi i radosti, ali i veoma dosledni u svim zahtevima koje stavljamo pred naše učenike, a u stvari najstrožiji u zahtevima koje postavljamo pred sebe same. Naša škola će biti krug znanja u kom ćemo svi učiti, i deca, i roditelji, i mi edukatori.
Slavićemo znanje i zajedništvo!