Razgovarajte sa svojim detetom češće i duže nego što se razgovarali ranije. Probajte da saznate kako se oseća i razmišlja povodom polaska u prvi razred. Iz tih razgovora ćete saznati da li ga nešto muči, a nakon toga ćete naći načina da tu „muku“ i odagnate. Verujte sebi, ali nemojte bežati i od saveta onih ljudi koji se profesionalno bave obrazovanjem, vaspitanjem i koji pružaju psihološku podršku deci. Ispričajte detetu priču o vašem polasku u prvi razred, pokažite mu fotografiju iz tog perioda. Vaša sećanja na to vreme su se, sigurno, čak iako nisu bila lepa, u međuvremenu pretvorila u nešto savršeno, pa će tako vaša priča biti pozitivna u ubedljiva.
Posetite zajedno sa detetom školu za koju ste se odlučili. Nađite način da se dete što je moguće bolje i pre 1. septembra upozna sa prostorom (zgradom, dvorištem…). Ako je moguće upoznajte ga i sa budućim nastavnikom razredne nastave.
Kreirajte novu dnevnu rutinu za vaše dete i pre nego što počne školska godina i onda se držite te rutine. Deca vole sigurnost i kada znaju šta mogu da očekuju!
Ako vaše dete već nema naviku da pojede doručak koji je hranljiv i zdrav, onda probajte da mu tu naviku formirate pre 1. septembra. Spremite, nekoliko jutara za redom, zanimljiv, nov doručak oko kog ćete se samo malo dodatno potruditi. Dete će time biti zadovoljno i navika će biti formirana veoma brzo. Ne zaboravite da je za učenje potrebna energija!
Ako vaše dete nema dobre navike kada je u pitanju spavanje i raniji odlazak u krevet i tu naviku morate formirati pre polaska u prvi razred. Deca na tom uzrastu moraju spavati između 10 i 11 časova svakoga dana. Da bi vaše dete otišlo ranije na spavanje učinite njegov krevet privlačnijim! Dodajte mu novu posteljinu, pažljivo odaberite novi jastuk, postavite lampu uz koju će dete, kada nauči da čita, čitati pre spavanja.
Ako vaše dete ima bilo kakav problem sa prekomernim korišćenjem telefona i računara, tu naviku morate početi da menjate, a dobro organizovana škola će to nastaviti! Kako da započnete taj proces:
- smanjite ličnu upotrebu telefona ako je potrebno i budite vi sami dobar primer;
- formirajte listu pravila (npr. bez telefona i računara u spavaćoj sobe, dok obedujemo, dva sata pre spavanja, dnevna dozvoljena zabava na telefonu ili računaru je samo 45 minuta, telefon i računar se mogu koristiti samo kada se završe nekakve takođe zadate obaveze i slično čega se vi setite);
- kontrolišite i sadržaje kojem je dete izloženo, oni moraju biti apsolutno primereni uzrastu;
- budite dosledni u praćenju pravila i spremni da dete suočite sa nekakvim posledicama ako se ne bude pridržavalo pravila;
- budite dosledni u praćenju pravila i spremni da dete suočite sa nekakvim posledicama ako se ne bude pridržavalo pravila;
- pokažite detetu korisnu stranu telefona i računara(edukativne igrice, virtualna putovanja…);
- „okupirajte“ ga drugim aktivnostima.
Podsećajte dete, više puta dnevno, da pije vodu, pere ruke i redovno odlazi do toaleta. Školski dan je dug i zbog toga su ove navike veoma važne!
Stvorite uslove da jutarnja i poslepodnevna rutina, ona za koju je porodica odgovorna, bude lako izvodljiva. Neka dete ima mesto ( radni prostor, deo sobe u kom stoji radni sto) gde će moći da uči ili odradi domaći zadatak. Neka garderoba, ranci, oprema za fizičko, školski pribor i udžbenici, igračke i
slično, imaju tačno mesto u vašem životnom prostoru. Vežbajte dete da se samo brine o svojim stvarima. Red u prostoru u kom se dete kreće praviće red i u njegovoj glavi!
Nabavite i postavite, na mestu vidnom za dete, tablu, pano ili neku drugu vrstu planera gde ćete u početku vi a onda dete beležiti aktivnosti i obaveze koje ga očekuju, a koje će na ovom uzrastu, u većini slučajeva uključivati i vaš angažman. Tako ćete se i vi lakše nosite sa obavezama.
Dozvolite detetu da samo odabere ranac, školski pribor, garderobu i sve drugo što je neophodno da se nabavi pre početka nastave. Budući prvak će se radovati što ste pokazali da verujete u njegov izbor.
Tokom leta odredite vreme kada ćete se „igrati škole“. U tom terminu vežbajte dete:
- kako da što brže veže pertle, zakopča rajsferšlus, zakopča i otkopča dugmad, spakuje pernicu, ranac i slično;
- da sedi nad nekom aktivnošću duže od 20 minuta (to može biti jednostavno crtanje ili bojenje, a može biti i neki drugi intelektualni zahtev, vezan za razvoj, pre svega, matematičkih i jezičkih sposobnosti (aktivnosti možete naći na internetu ili u edukativnim priručnicima predviđenim za decu uzrasta 6-7 godina;
- da zajedno, što češće, igrajte edukativne i društvene igre(lego, slagalice, puzzle, šah, domine, ne ljuti se čoveče;
- da zna da se predstavi, da kaže kako se zove, koliko ima godina, na kojoj adresi živi i broj telefona barem jednog roditelja;
- da voli da sluša kada mu neko čita ili priča neku priču i da nakon toga proba da tu priču prepriča, nešto prokomentariše ili pita.
I na kraju, celu pripremu za prvi razred zaokružite nezaboravnim letovanjem!