Diferencirana nastava je pedagoški pristup koji prepoznaje i odgovara na različite potrebe, interese, posobnosti i stilove učenja. Ona je veoma dinamična i fleksibilna, a od učitelja zahteva izuzetnu angažovanost i kreativnost. Zato i ima dobre rezultate u praksi, jer podiže kvalitet obrazovanja na jedan novi nivo.
Naši učitelji će primenjivati različite strategije diferencirane nastave, kako bi osigurali da svaki učenik napreduje svojim tempom i ostvari svoj puni potencijal.
Osnovni principi ovog tipa nastave uključuju sledeće elemente:
1. Upoznavanje đaka:
Učitelji pre svega moraju dobro upoznati svoje učenike, a to se odnosi na njihove snage, slabosti, interese, kao i stilove učenja.
2. Prilagođavanje sadržaja individualno svakom đaku:
Kada upoznaju svoje đake, učitelji su u mogućnosti da prilagođavaju sadržaj tako da odgovara njihovim različitim nivoima sposobnosti i interesovanja. To u praksi znači obogaćivanje gradiva za naprednije đake ili dodatne materijale i podršku za one koji se suočavaju sa poteškoćama prilikom učenja.
3. Različite procese učenja:
Nije svako dete isto, te stoga ne usvaja ni nova znanja na isti način. Postoje đaci koji bolje uče kroz vizuelne materijale, dok drugi brže usvajaju znanja uz praktične aktivnosti. Takođe, nekim đacima više odgovara predavanje kroz verbalne instrukcije. Praksa pokazuje da đaci imaju bolje školske rezultate kada im se pruži prilika da uče na način koji im najviše odgovara.
4. Grupisanje đaka po interesovanjima:
Đaci se zahvaljujući ovoj nastavi mogu grupisati na različite načine u zavisnosti od zadatka, kao što su rad u parovima, manjim grupama ili individualno. A same grupe se mogu menjati kako bi se obezbedilo da konstantno dobijaju nove perspektive i podršku.
Diferencirana nastava pomaže đacima da razviju kritičko mišljenje, da nauče kako uspešno da rešavaju izazove i probleme, ali ih i podstiče na međuvršnjačku saradnju. Upravo zato ćemo je primenjivati i mi u Privatnoj osnovnoj školi Mihajlo Pupin kroz naš nastavni Plan i program.